Рано чи пізно у наших клієнтів виникає питання про розбіжність пробігу за штатним одометром і системою GPS / ГЛОНАСС моніторингу. Цифри в дорожніх листах, що заповнюються водієм, завжди перевищують ті, які дає звіт моніторингу. Середня похибка спідометра за правилами ЄЕК ООН №39 може бути тільки позитивною і не перевищувати справжню швидкість руху більш ніж на 10% + 6 км / год. Розглянемо фактори, що впливають як на похибку механічного спідометра, так і систему GPS / ГЛОНАСС.
Штатний одометр автомобіля рахує пробіг, множачи кількість обертів колеса на довжину її кола. Діаметр цього кола закладається на стадії проектування автомобіля і одометра, але не є постійною величиною. Він залежить від багатьох факторів:
- температура (коли повітря розширюється, діаметр колеса збільшується і навпаки);
- знос покришки;
- тиск у шинах;
- нестандартна покришка;
- несумісність самого одометра з автомобілем (наприклад, якщо була замінена панель приладів).
Різницю в пробігу нескладно підрахувати. Наприклад, різниця у висоті протектора всього в 1 см, дасть на 60 км різницю в пробігу в 1177 м, що становить приблизно 2%.
На точність вимірювання пробігу системою GPS / ГЛОНАСС впливають:
- Похибка самого GPS / ГЛОНАСС приймача (точність визначення координат);
- Алгоритми роботи термінального обладнання та програмного забезпечення;
- Частота зупинок транспортного засобу;
- Система GPS / ГЛОНАСС не враховує рельєф місцевості.
Розглянемо докладніше кожен із чинників.
Похибка при визначенні координат в умовах міської забудови завжди вище, ніж на трасі, і може становити до 10-15 метрів. З іншого боку, в більшості випадків точності визначення вистачає, навіть щоб обчислити ряд, по якому рухався автомобіль:
Розглянемо, як наше обладнання рахує пробіг. Якщо замовнику не потрібна висока дискретність передачі інформації (наприклад, для контролю прибирання розв'язок комунальної техніки), то ми використовуємо таке налаштування: точка ставиться через кожні 500 метрів пройденої відстані і при повороті на кут більше 30 градусів. Тобто, розв'язки можуть вимальовуватися таким чином:
Але в даному випадку зниження точності вимірювання пробігу не сталося, так як в звіті використовуються дані, які можна подивитися у вікні стану (Шлях (км)):
Також система ігнорує відстань, "пройдену" автомобілем на стоянці. Рельєф місцевості також не робить сильного впливу на похибку вимірювання пробігу. Наприклад, при ухилі по знаку в 15 ... 20% кут нахилу дороги складе 8.53 ... 11.31 °, а похибка вимірювання пробігу складе близько 1.5%. І навіть при дуже крутому схилі в 40% за знаком (кут нахилу дороги складе 21.8 °), похибка вимірювання пробігу складе всього близько 6%.
Проведемо простий експеримент. Довжина треку на картинці (від Воскресенська до МКАД, за даними програми) 81,8 км:
Побудуємо той же маршрут на Яндекс Картах:
Таким чином, на трасі похибкою GPS можна практично знехтувати, в місті результат залежить від режиму руху автомобіля. Ми зазвичай радимо нашим клієнтам порівняти завідомо вірні дані від водіїв з показаннями системи і зрозуміти, наскільки в середньому штатний одометр завищує свідчення. Як правило, пробіг водіями завищується в рази, або приписуються рейси, яких просто не було, а ці факти відразу видно навіть при похибці штатного одометра в 20%.